Capriccio Diabolico
Ρεσιτάλ κιθάρας του Δημήτρη Κοτρωνάκη
Παρασκευή 7 Νοεμβρίου 2025 | 20:30
Αίθουσα Συναυλιών
Φίλιππος Νάκας
.jpg)
Το ρεσιτάλ κιθάρας του Δημήτρη Κοτρωνάκη έχει ως κεντρικό σημείο αναφοράς ένα από τα περισσότερο εμβληματικά έργα της κιθαριστικής φιλολογίας, το Capriccio Diabolico του Mario Castelnuovo-Tedesco. Το έργο, το οποίο συντέθηκε το 1935 με αριθμό op. 85, βρίθει αναφορών στη μουσική του Niccolò Paganini, έχοντας μάλιστα στον τίτλο του και την αποτίμηση του φόρου τιμής στον βιρτουόζο βιολιστή (Omaggio a Paganini). Αφιερώθηκε στον μεγάλο Ισπανό κιθαρίστα Andrés Segovia, ο οποίος έκανε πρώτη του εκτέλεση (1935), ενώ επιμελήθηκε την πρώτη έκδοση, από τον οίκο Ricordi (1939). Ωστόσο, νεότερες έρευνες των Angelo Gilardino-Luigi Biscaldi οδήγησαν σε αναθεώρηση της αρχικής έκδοσης, και σε νέα επιμελημένη έκδοση από τον ίδιο οίκο, το 2006. Σε αυτήν ενσωματώθηκαν πολλά στοιχεία που έλειπαν από την αρχική έκδοση, παρόλο που υπήρχαν στο πρωτότυπο χειρόγραφο του συνθέτη, ενώ έγιναν και διάφορες άλλες σχετικές διορθώσεις. Ο Δημήτρης Κοτρωνάκης, βασισμένος στην έκδοση αυτή, προσέθεσε λίγα ακόμα στοιχεία του αυθεντικού χειρογράφου που απουσίαζαν, προφανώς γιατί σύμφωνα με τους Gilardino-Biscaldi ήταν αδύνατο να παιχτούν με συμβατικές κιθαριστικές τεχνικές ή γιατί έκαναν την παρτιτούρα υπερβολικά δύσκολη για να εκτελεστεί.
Παρουσιάζονται, παράλληλα, κάποια λιγότερο γνωστά κομμάτια του κιθαριστικού ρεπερτορίου, τρεις σπουδές του Mario Gangi και δύο έργα του Štěpán Rak.
Εκτός όμως από τα καθαρόαιμα κιθαριστικά έργα, υπάρχουν δύο από τα διασημότερα έργα του Johann Sebastian Bach, που παρόλο που δεν συντέθηκαν αρχικά για κιθάρα, ή έστω για έναν από τους προγόνους της, διασκευάζονται εδώ για κιθάρα, χωρίς καμία ανάγκη τροποποίησης της παρτιτούρας τους. Πρόκειται για τη Χρωματική Φαντασία (για αρπίχορδο, BWV 903) και την Chaconne (Partita για βιολί αρ. 2, BWV 1004). Τα δύο έργα συνδέονται μάλιστα μεταξύ τους με μία μουσικολογική εικασία, ότι δηλαδή ίσως είχαν προϋπάρξει, και στις δύο περιπτώσεις, εκδοχές για μπαρόκ λαούτο, ένα όργανο που, κατά κάποιο τρόπο, ανήκει στα συγγενικά, με τη σύγχρονη κιθάρα, μουσικά όργανα.
ΠΡΟΓΡΑΜΜΑ
Mario Gangi (1923 - 2010) Σπουδή αρ. 21 / Σπουδή αρ. 9 / Σπουδή αρ. 19
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Χρωματική Φαντασία (BWV 903) - επιμέλεια-διασκευή: Δημήτρης Κοτρωνάκης
Johann Sebastian Bach (1685-1750) Chaconne (Partita για βιολί αρ. 2, BWV 1004) - επιμέλεια-διασκευή: Δημήτρης Κοτρωνάκης
Štěpán Rak (γ. 1945) Kaygorod / Balalaika
Mario Castelnuovo-Tedesco (1895 - 1968): Capriccio Diabolico (Omaggio a Paganini) - επιμέλεια: Angelo Gilardino-Luigi Biscaldi/Δημήτρης Κοτρωνάκης
Ο Δημήτρης Κοτρωνάκης (γ. 1973) είναι κλασικός κιθαριστής και μουσικολόγος από την Αθήνα. Σπούδασε κλασική κιθάρα στο Διεθνές Ωδείο Αθήνας, με καθηγητή τον Βασίλη Καναρά, και πήρε δίπλωμα το 1992. Παρακολούθησε μεταπτυχιακές σπουδές, στην τάξη του Κώστα Κοτσιώλη, στο Ωδείο Αθηνών, αποφοιτώντας το 1996. Συνέχισε με σπουδές στα ανώτερα θεωρητικά και τη μουσικολογία, που οδήγησαν σε δίπλωμα Φυγής (Διεθνές Ωδείο Αθήνας) και πτυχίο Μουσικολογίας (Τμήμα Μουσικών Σπουδών, ΕΚΠΑ), το 1996. Κατέχει διδακτορικό τίτλο από το ίδιο πανεπιστήμιο (2014), με επιβλέποντα τον καθηγητή Μάρκο Τσέτσο και επίκεντρο των διδακτορικών σπουδών του τον κόσμο της κιθάρας στην Ελλάδα. Έχει διακριθεί πολλές φορές σε διαγωνισμούς κιθάρας στην Ελλάδα, την Ισπανία, τη Ρουμανία και τις ΗΠΑ. Έχει ηχογραφήσει εννέα άλμπουμ, με έργα για σόλο κιθάρα, έργα μουσικής δωματίου, καθώς και με κοντσέρτα για κιθάρα και ορχήστρα, κυρίως για τις δισκογραφικές εταιρίες EMI Classics, Clear Note και Soundset Records. Έχει πραγματοποιήσει πολυάριθμα ρεσιτάλ στην Ευρώπη, τη Βόρεια Αμερική και την Κίνα. Έχει συνεργαστεί ως σολίστ με συμφωνικές ορχήστρες στη Πολωνία, την Βοσνία, την Πορτογαλία, την Ρουμανία και την Ελλάδα. Διδάσκει κιθάρα στο Διεθνές Ωδείο Αθήνας και το Παναρμόνιο Ωδείο. Είναι μέλος της οργανωτικής επιτροπής του ιστορικού Διεθνούς Φεστιβάλ Κιθάρας Αθήνας/Βόλου. Ως μουσικολόγος εστιάζει τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα στην ιστορία της κιθάρας και την ελληνική έντεχνη μουσική. Ο Δρ. Albert Kunze έγραψε στο περιοδικό Soundboard σχετικά με τον Δημήτρη: "Ο Κοτρωνάκης καθορίζει αμέσως τον εαυτό του ως έναν εκτελεστή με απεριόριστες τεχνικές και υφολογικές δυνατότητες. Ακούγεται σαν τον άνθρωπο-κουιντέτο του Hot Club του Παρισιού. Μία πολύ εντυπωσιακή ερμηνεία... Ο Κοτρωνάκης μπορεί πραγματικά να πετάει με την κιθάρα."