TicketServices.gr

Δέσπω • Ελληνικοί χοροί

GNO TV

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Δέσπω · Ελληνικοί χοροί

Τα δύο σπουδαία έργα της Επτανησιακής
και της Εθνικής Σχολής έρχονται στην 
 GNO TV

Διαθέσιμα από τις 17 Μαΐου έως τις 31 Ιουλίου 2021
στο
nationalopera.gr/GNOTV 

Στο πλαίσιο του εορτασμού των 200 ετών από την έναρξη της Ελληνικής Επανάστασης

H Εθνική Λυρική Σκηνή, στο πλαίσιο των εορτασμών για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821, παρουσιάζει αποκλειστικά στην GNO TV, από τις 17 Μαΐου έως και τις 31 Ιουλίου 2021, δύο σπουδαία έργα της Επτανησιακής και της Εθνικής Σχολής σε μια ενιαία παράσταση όπερας και χορού, στην οποία συμμετέχει η Ορχήστρα, η Χορωδία, το Μπαλέτο και Μονωδοί της ΕΛΣ.

Πρόκειται για την όπερα Δέσπω του Παύλου Καρρέρ σε μουσική διεύθυνσηΓιώργου Ζιάβρα και σκηνοθεσία Γιώργου Νανούρη και για τους Ελληνικούς χορούς του Νίκου Σκαλκώτα σε μουσική διεύθυνση Γιώργου Ζιάβρα και χορογραφίες των Πατρίσιας Απέργη και Λίντας Καπετανέα - Γιόζεφ Φρούτσεκ.

Η παραγωγή βιντεοσκοπήθηκε χωρίς την παρουσία κοινού και με όλα τα αναγκαία μέτρα προστασίας από τον COVID-19 στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 6 και 7 Μαρτίου 2021.

Η παραγωγή τελεί υπό την αιγίδα της Α.Ε. της Προέδρου της Δημοκρατίας Κατερίνας Σακελλαροπούλου.

Η παραγωγή υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [  www.SNF.org  ] για τη δημιουργία του επετειακού προγράμματος της Εθνικής Λυρικής Σκηνής για τα 200 χρόνια από την Ελληνική Επανάσταση του 1821.

 Δέσπω

 «Παρά σκλαβιά τον θάνατο ο ήρως προτιμά», τραγουδά η Δέσπω λίγο πριν ανατινάξει τον πύργο του Δημουλά (Κάστρο Ρινιάσας) στο Ζάλογγο για να βάλει τέλος στη ζωή τη δική της καθώς και της οικογένειάς της, προκειμένου να μην παραδοθούν στο τουρκικό στράτευμα του Αλή Πασά, στην τελευταία σκηνή του μονόπρακτου μελοδράματος Δέσπω, η ηρωίς του Σουλίου.

Αν και πρόκειται για την τρίτη όπερα του Παύλου Καρρέρ (1829-1896) πουβασίστηκε σε ελληνικό θέμα (προηγήθηκαν οι Μάρκος Μπότσαρης καιΗ Κυρά Φροσύνη και θα ακολουθήσει το τελευταίο του έργο Μαραθών-Σαλαμίς), διαβάζουμε στην πρώτη έκδοση του λιμπρέτου τον χαρακτηρισμό «Πρώτον Ελληνικόν τραγικόν Μελόδραμα» και αυτό αφενός γιατί η πρωτότυπη γλώσσα του είναι τα ελληνικά -στις προηγούμενες δύο τα ελληνικά ήταν διασκευή της ιταλικής μετάφρασης-, αφετέρου γιατί τονίζεται ο ελληνικός χαρακτήρας και μέσω της μουσικής - ο «Ελληνικός μουσικός χρωματισμός σχετικός με το ύφος και την ενότητα του αντικειμένου», όπως γράφει ο ίδιος στην επιστολή του προς το Ωδείο Αθηνών, λίγες μέρες μετά την ολοκλήρωση του έργου του (Αύγουστος 1875). Επιθυμία του Καρρέρ ήταν να ανεβεί το έργο του από τους σπουδαστές και καθηγητές του νεοϊδρυθέντος Ωδείου. Ωστόσο, λόγω οικονομικής και καλλιτεχνικής ανεπάρκειας των σπουδαστών του Ωδείου, ο Καρρέρ θα περίμενε αρκετά χρόνια μέχρι να ακούσει το έργο του από ιταλικό θίασο, στην ιταλική γλώσσα, στο Θέατρο «Απόλλων» της Πάτρας (Ιανουάριος 1883). Το λιμπρέτο γράφτηκε από τον Αντώνιο Μανούσο (1828-1903), καθηγητή υποκριτικής στο Ωδείο Αθηνών, και είναι κατά πάσα πιθανότητα βασισμένο στο γνωστό δημοτικό τραγούδι «Της Δέσπως», το οποίο ο ίδιος ο συγγραφέας είχε εκδώσει στη Συλλογή δημοτικών ασμάτων του το 1850 στην Κέρκυρα.

Η γένεση του ελληνικού μελοδράματος μέσα από το έργο του Καρρέρ εντάσσεται στο γενικότερο καλλιτεχνικό πλαίσιο του ελλαδικού χώρου μετά τα μέσα του 19ου αιώνα: στη λογοτεχνία γεννιέται το μυθιστόρημα με ιδιαίτερη έμφαση στο ιστορικό (Στέφανος Ξένος, Κωνσταντίνος Ράμφος), η ποίηση δέχεται επιρροές από το κλέφτικο δημοτικό τραγούδι (Αριστοτέλης Βαλαωρίτης, Ιούλιος Τυπάλδος) ενώ το κύριο έργο των θεμελιωτών της αποκαλούμενης «Σχολής του Μονάχου» στη νεοελληνική ζωγραφική Θεόδωρου Βρυζάκη και Διονυσίου Τσόκου απεικονίζει σκηνές από την Ελληνική Επανάσταση. Η έμπνευση από το άμεσο ηρωικό παρελθόν και όχι από τα σύγχρονα προβλήματα της Ελλάδας του ύστερου 19ου αιώνα ενδεχομένως εκφράζει την απογοήτευση των καλλιτεχνών για το γεγονός ότι οι προσδοκίες της Επανάστασης για δικαιοσύνη και δημοκρατία δεν ευοδώθηκαν.

Ελληνικοί χοροί

Όταν ο Νίκος Σκαλκώτας επέστρεψε από το Βερολίνο στην Αθήνα το 1933, η πατρίδα δεν τον υποδέχθηκε με τις αγκάλες ανοιχτές. Παρά τις σοβαρές σπουδές με (και τα εύσημα από) προσωπικότητες όπως οι Άρνολντ Σαίνμπεργκ και Κουρτ Βάιλ, η φήμη του ως ριζοσπαστικού νεωτεριστή δεν βοήθησε στην αποδοχή του Χαλκιδαίου συνθέτη από το αθηναϊκό κατεστημένο, απορροφημένο εκείνη την εποχή σε διαμάχες σχετικά με την αφομοίωση του παραδοσιακούστοιχείου στη λόγια μουσική. Διόλου τυχαία, οι 36 Ελληνικοί χοροί για ορχήστρα (καρπός της ενασχόλησης του συνθέτη με το Μουσικό Λαογραφικό Αρχείο της μουσικολόγου Μέλπως Μερλιέ, μιας από τις ποικίλες βιοποριστικές του ασχολίες) αναδείχθηκαν στο μόνο έργο του Σκαλκώτα με αξιόλογη διάδοση κατά τη διάρκεια της ζωής του χάρη στη ρυθμική και ηχοχρωματική τους ποικιλία, το εύληπτο ιδίωμα και τους ευφάνταστους τρόπους ενσωμάτωσης του παραδοσιακού υλικού. Το κλασικό αυτό μνημείο της νεοελληνικής μουσικής αποτελεί τη βάση για τη νέα συνεργασία του Μπαλέτου της ΕΛΣ με δύο από τις πλέον διακεκριμένες χορογραφικές δυνάμεις της χώρας που ψηλαφούν, με τον ιδιαίτερο τρόπο τους, τη σχέση του κληρονομημένου εθνικού αφηγήματος με το σήμερα, διακόσια χρόνια μετά την Επανάσταση που οδήγησε στην ίδρυση του νεοελληνικού κράτους.

Πώς το παραδεδομένο υλικό του παρελθόντος αφομοιώνεται από έναν σύγχρονο κόσμο μελαγχολικό, σημαδεμένο από την ήττα και τη φθορά; Πώς αναπροσδιορίζει κανείς την ιστορική του ταυτότητα υπό τη σκέπη της επίμονης, δυστοπικής αποτυχίας; Πώς, εντέλει, αγκαλιάζει την ατέλεια, ώστε να ανακαλύψει ξανά τον ηρωισμό μιας νέας ελπίδας; Τέτοιου είδους ερωτήματα στοιχειώνουν τον στοχασμό και τη χορογραφική προσέγγιση της Πατρίσιας Απέργη στην τολμηρή απόπειρά της να ανασύρει την επαναστατική ομορφιά και ποίηση που κρύβεται στο ρημαγμένο σώμα.

Οι ήρωες μπορεί κάποτε να ηττώνται και να αποκαθηλώνονται, εξίσου συχνά, ωστόσο, ξαναγεννιούνται και ανορθώνονται. Αυτό το σπαρακτικό μονοπάτι της ανόδου, της πτώσης και της όψιμης αποκατάστασης που χαρακτήρισε τόσους ήρωες και ηρωίδες του νέου ελληνισμού (από τους αγωνιστές του 1821 ως τον ίδιο τον Σκαλκώτα, του οποίου την εγχώρια παραγνώριση διαδέχθηκε η διεθνής καταξίωση) επιχειρεί να σκιαγραφήσει η νέα χορογραφική πρόταση των RootlessRoot (Λίντα Καπετανέα και Γιόζεφ Φρούτσεκ), αξιοποιώντας παράλληλα τις νέες τεχνολογίες ζωντανής επεξεργασίας του ηχητικού τοπίου που γεννιέται από την αλληλεπίδραση των χορευτών με ένα διαδραστικό σκηνικό περιβάλλον, εμπνευσμένο από τη σκέψη του συνθέτη.

Σπονδυλωτή παράσταση όπερας και χορού · Νέα παραγωγή

Δέσπω του Παύλου Καρρέρ & Ελληνικοί χοροί του Νίκου Σκαλκώτα

Διαθέσιμο στην  GNO TV  από τις 17 Μαΐου έως τις 31 Ιουλίου 2021

Βιντεοσκοπήθηκε στην Αίθουσα Σταύρος Νιάρχος της ΕΛΣ στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος στις 6 και 7 Μαρτίου 2021.


Δέσπω
Παύλος Καρρέρ

Μουσική διεύθυνση Γιώργος Ζιάβρας
Σκηνοθεσία Γιώργος Νανούρης
Σκηνικά, κοστούμια Άγγελος Μέντης / Φωτισμοί Αλέκος Γιάνναρος
Διεύθυνση χορωδίας Αγαθάγγελος Γεωργακάτος
Ερμηνεύουν  Άρτεμις Μπόγρη, Δημήτρης Πακσόγλου, Γιάννης Σελητσανιώτης, Διαμάντη Κριτσωτάκη 

Με την Ορχήστρα και τη Χορωδία της ΕΛΣ 

Ελληνικοί χοροί
Νίκος Σκαλκώτας

Μουσική διεύθυνση Γιώργος Ζιάβρας

Α' Μέρος

Χορογραφία Πατρίσια Απέργη

Σκηνικά Δημήτρης Νασιάκος / Κοστούμια Πατρίσια Απέργη, Ειρήνη Γεωργακίλα / Φωτισμοί Νίκος Βλασόπουλος / Ηχητικός σχεδιασμός Αλέξανδρος Δράκος-Κτιστάκης

Β' Μέρος

Χορογραφία RootlessRoot - Λίντα Καπετανέα, Γιόζεφ Φρούτσεκ

Σκηνικά Πάρις Μέξης / Κοστούμια Ίζαμπελ Λόας / Φωτισμοί Περικλής Μαθιέλλης / Ηχητικός σχεδιασμός Χρήστος Παραπαγκίδης

Με την Ορχήστρα, τη Χορωδία, Μονωδούς και μέλη του Μπαλέτου της ΕΛΣ

 

Με το εισιτήριο των 10 ευρώ ο θεατής μπορεί να απολαύσει μέσω του nationalopera.gr/GNOTV την παράσταση στην άνεση του σπιτιού του, στον χρόνο που αυτός θα επιλέξει, από τον υπολογιστή, το ipad, την τηλεόραση ή ακόμα και το κινητό του τηλέφωνο. Το εισιτήριο δίνει τη δυνατότητα απεριόριστων προβολών της παράστασης για διάστημα 30 ημερών από την πρώτη προβολή.


 Μέγας Δωρητής ΕΛΣ & Δωρητής επετειακού προγράμματος 2021

 Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) [ www.SNF.org ]


Χορηγός παράστασης

 Τράπεζα Πειραιώς 

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

GNO TV
Δέσπω • Ελληνικοί χοροί

Αγορά εισιτηρίου για on demand μετάδοση

Διαθεσιμότητα από 17 Μαΐου έως 31 Ιουλίου 2021

  • Η παρακολούθηση της βιντεοσκοπημένης παράστασης γίνεται με την χρήση εισιτηρίου.
  • Μετά την αγορά του εισιτηρίου σας θα λάβετε email με τον μοναδικό κωδικό πρόσβασης που αντιστοιχεί στο εισιτήριό σας.
  • Για την παρακολούθηση της παράστασης ανοίγετε την σελίδα της GNO TV στην διεύθυνση: https://nationalopera.gr/gnotv (σημείωση: θα πρέπει να δημιουργήσετε νέο λογαριασμό χρήστη στην πλατφόρμα της GNO TV - ανεξάρτητα από τον λογαριασμό χρήστη που τυχόν δημιουργήσατε στο ticketservices.gr)
  • Προβλέπεται η κράτηση ενός μόνο εισιτηρίου ανά συναλλαγή.
  • Για την παρακολούθηση της προβολής εκ μέρους του θεατή είναι απαραίτητη η πρόσβαση στο διαδίκτυο και η χρήση συσκευής (PC, laptop, smartphone, tablet) μέσω φυλλομετρητή (browser) που υποστηρίζει HTML5, EcmaScript 6+ και με ενεργοποιημένα τα cookies. Συμβατοί φυλλομετρητές: Chrome for Android 34+ / Chrome for Desktop 34+ / Firefox for Android 41+ / Firefox for Desktop 42+ / ΙE11+ for Windows 8.1+ / Edge for Windows 10+ / Opera for Desktop / Vivaldi for Desktop / Safari for Mac 8+ (beta)
  • Υποστηρίζεται η προβολή σε τηλεοράσεις μέσω σύνδεσης με τη συσκευή αναπαραγωγής με καλώδιο HDMI. Σε κάποιες τηλεοράσεις που υποστηρίζουν τους συμβατούς φυλλομετρητές είναι δυνατή η προβολή απευθείας μέσω αυτών.

  • Όροι αγοράς και χρήσης των εισιτηρίων
    ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
    • Διαθέσιμη για on demand μετάδοση από 17 Μαΐου έως 31 Ιουλίου 2021 Δέσπω • Ελληνικοί χοροί GNO TV - ON DEMAND ΕΠΙΛΟΓΗ ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝΔιαθεσιμότητα:    
    Μας επιτρέπετε να αποθηκεύουμε στον φυλλομετρητή σας τα λεγόμενα cookies; Με αυτόν τον τρόπο θα καταγράφονται από εμάς και τρίτες συνεργαζόμενες εταιρείες (Google, Facebook κτλ) στοιχεία επισκεψιμότητας για στατιστικούς αλλά και διαφημιστικούς λόγους. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την χρήση cookies από την ιστοσελίδα μας εδώ.
    Ναι, επιτρέπω Όχι, δεν επιτρέπω