Διάλεξη: Ελένη Σταθοπούλου - Η Γεωμετρία των Χρωμάτων

ΚΕΝΤΡΟ ΠΟΛΙΤΙΣΜΟΥ ΙΔΡΥΜΑ ΣΤΑΥΡΟΣ ΝΙΑΡΧΟΣ - ΦΑΡΟΣ

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

Χώρος Εκδήλωσης
Φάρος

Κέντρο Πολιτισμού
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος (ΚΠΙΣΝ)

Ημερομηνία εκδήλωσης
Τετάρτη 21 Οκτωβρίου 2020

ώρα: 19.00

Ελεύθερη είσοδος με ηλεκτρονική προεγγραφή

E-Tickets
Την ημέρα της εκδήλωσης θα πρέπει να επιδείξετε το e-ticket σας, είτε εκτυπωμένο είτε σε ηλεκτρονική μορφή (παρακαλούμε να αποθηκεύσετε το pdf στο κινητό σας).

Σημαντικές πληροφορίες

  • Οι προεγγραφές ξεκινούν Παρασκευή 16/10 στις 09.00.
  • Κάθε ενδιαφερόμενος μπορεί να κλείσει έως 2 θέσεις.
  • Η προεγγραφή είναι απαραίτητη. Δεν θα υπάρχει η δυνατότητα προεγγραφής στον χώρο της εκδήλωσης.
  • Παρακαλούμε να βρίσκεστε στον χώρο διεξαγωγής της εκδήλωσης 30 λεπτά νωρίτερα. Η είσοδος θα είναι δυνατή μέχρι και 5 λεπτά πριν την έναρξη της εκδήλωσης.
  • Για την ασφάλειά σας είναι υποχρεωτική η χρήση της μάσκας σε όλη τη διάρκεια της εκδήλωσης.
Λόγω των μέτρων για τη δημόσια υγεία ενδέχεται να υπάρξουν αλλαγές είτε σε σχέση με τη διεξαγωγή της εκδήλωσης είτε σε σχέση με τον αριθμό συμμετοχών.

Για περισσότερες πληροφορίες ή διευκρινίσεις μπορείτε να καλέσετε στο τηλεφωνικό κέντρο του ΚΠΙΣΝ στο 216 8091000.

Όροι προεγγραφής
(κάντε κλικ εδώ)

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Τον Οκτώβριο, με αφορμή την αναδρομική έκθεση της Ελένης Σταθοπούλου που παρουσιάζει η Εθνική Βιβλιοθήκη της Ελλάδος σε συνεργασία με το Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος, εγκαινιάζεται μια σειρά διαλέξεων που διερευνούν τα έργο και τις ημέρες της ζωγράφου στο πλαίσιο της πρώτης αναδρομικής παρουσίασης, που επιχειρεί να κάνει ευρύτερα γνωστό το έργο της. 

Σπύρος Μοσχονάς, Ελένη Σταθοπούλου: Στα Ερμάρια της λήθης

Η Ελένη Σταθοπούλου, αυτή η δυναμική ζωγράφος, μία από τους πρωτοπόρους της αφηρημένης τέχνης στην Ελλάδα και μια γυναίκα με έντονη παρουσία στια εικαστικά πράγματα κατά τις δεκαετίες του 1950, του 1960 και του 1970, στις μέρες μας είναι σχεδόν ξεχασμένη. Το έργο της μένει βυθισμένο ...στα ερμάρια της λήθης. 

Η διάλεξη του Σπύρου Μοσχονά, επιμελητή της έκθεσης, θα επιχειρήσει να δώσει ένα ευρύ διάγραμμα της καλλιτεχνικής δημιουργίας της Ελένης Σταθοπούλου με αφετηρία τις πρώτες τις ζωγραφικές προσπάθειες από τα χρόνια της στη Σχολή Καλών Τεχνών έως το Παρίσι και το εργαστήριο του Αντρέ Λοτ, και από εκεί στη Αθήνα. Θα παρουσιαστούν τα έργα της από τα νησιά του Αιγαίου, θα σχολιαστεί η στροφή της προς την ανεικονική τέχνη και η εμμονή της στο τοπίο της Σίφνου, που καθορίζει ολόκληρη την ύστερη δημιουργία της. Στόχος είναι να γίνει κατανοητή η συνολική καλλιτεχνική της παραγωγή αλλά και η συμβολή της Σταθοπούλου στο πλαίσιο της ελληνικής μεταπολεμικής τέχνης. 

Κωνσταντίνα Ντακόλια, Η Ελένη Σταθοπούλου στην Παπαστράτειο Διακοσμητική (1955-1972) 

Σε συνέχεια της παρουσίασης του καλλιτεχνικού έργου της Ελένη Σταθοπούλου από τον Σπύρο Μοσχονά, η Κωνσταντίνα Ντακόλια, Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια στην Ανωτάτη Σχολή Καλών, θα αναπτύξει τις λεπτομέρειες της διδακτικής δράσης και του καθοριστικού αντίκτυπου της ζωγράφου στην εξέλιξη των μαθητών της Παπαστρατείου Διακοσμητικής Σχολής. 

Η Ελένη Σταθοπούλου αφιέρωσε μεγάλο μέρος της ζωής της στην Παπαστράτειο Διακοσμητική, όπου διορίστηκε το 1955, λίγα χρόνια μετά την επιστροφή της από το Παρίσι (1949). Παράλληλα με τις προσωπικές καλλιτεχνικές αναζητήσεις της, δίδαξε σχέδιο στα παιδιά για δεκαεπτά συναπτά έτη, μέχρι τη συνταξιοδότησή της (1972). Αποτέλεσμα της μακρόχρονης και γόνιμης παρουσίας της στην Παπαστράτειο ήταν οι βραβεύσεις των μαθητών της σε διαγωνισμούς στην Ελλάδα και το εξωτερικό. Οι σημειώσεις της καλλιτέχνιδος που φυλάσσονται στο αρχείο της και οι φωτογραφίες του αρχείου της Παπαστρατείου Σχολής αποκαλύπτουν το απαιτητικό έργο που καλούνταν να φέρουν εις πέρας οι μαθητές σε συνεργασία με τους διδάσκοντες. Παρ' όλο που στο προσωπικό της έργο ακολούθησε διαφορετικό δρόμο, η Σταθοπούλου έμεινε πιστή στο καταστατικό της Σχολής και της ανάγκες της: την άρτια εκπαίδευση των σπουδαστών, ώστε ως απόφοιτοι να είναι σε θέση να εργαστούν σε βιοτεχνίες και εργοστάσια.

Ο Σπύρος Μοσχονάς γεννήθηκε στην Πάτρα το 1979. Είναι διδάκτωρ Ιστορίας της Τέχνης του Πανεπιστημίου Αθηνών. Η διδακτορική του διατριβή έχει τίτλο «Καλλιτεχνικά σωματεία και ομάδες τέχνης στην Ελλάδα κατά το α' μισό του 20ού αιώνα: η σημασία και η προσφορά τους» (Αθήνα 2010). Τα ερευνητικά του ενδιαφέροντα εστιάζουν στη νεοελληνική εκκλησιαστική τέχνη, σε ζητήματα τέχνης και αγοράς και στις σχέσεις Κράτους-εικαστικών καλλιτεχνών. Κείμενά του έχουν δημοσιευτεί σε ελληνικά επιστημονικά περιοδικά, σε πρακτικά συνεδρίων, σε συλλογικούς τόμους και σε καταλόγους εκθέσεων. Έχει συνεργαστεί με διάφορους φορείς (Τράπεζα της Ελλάδος, Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών, Τράπεζα Πειραιώς, Πανεπιστήμιο Αθηνών κ.ά.) στην καταγραφή και μελέτη συλλογών έργων τέχνης, καθώς και με διάφορα Μουσεία και Πινακοθήκες (Μορφωτικό Ίδρυμα Εθνικής Τραπέζης, Ίδρυμα Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή, Μουσείο Μπενάκη κ.ά.) στη διοργάνωση εκθέσεων. Έχει διδάξει στο Εθνικό και Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών και στο Πάντειο Πανεπιστήμιο, ενώ είναι μέλος ΣΕΠ του Ελληνικού Ανοικτού Πανεπιστημίου. 

Η Κωνσταντίνα Ντακόλια είναι Μεταδιδακτορική Ερευνήτρια στην Ανωτάτη Σχολή Καλών Τεχνών Αθήνας, όπου συμμετέχει στο ερευνητικό πρόγραμμα ΕΛΙΔΕΚ «Βοηθώντας την Επανάσταση, στηρίζοντας τη δημιουργία Ελληνικού κράτους. Από τις άγνωστες ιστορίες του 1821». Πρόσφατα ολοκλήρωσε τη μεταδιδακτορική της έρευνα «Αναπαραστάσεις της Ήττας: ο Ελληνοτουρκικός Πόλεμος του 1897. Ζωγραφική-Ηρώα Πεσόντων» (Αθήνα 2019). Εκπόνησε τη διδακτορική διατριβή της στη Φιλοσοφική Σχολή Αθηνών «Η συμβολή της γλυπτικής του Amedeo Modigliani στη ζωγραφική του: Καρυάτιδες και Γυναικεία Γυμνά» (Αθήνα 2016). Έχει λάβει μέρος σε ημερίδες και διεθνή συνέδρια και έχει διδάξει Ιστορία της Τέχνης. Ασχολείται με την καταγραφή συλλογών έργων τέχνης και με την επιμέλεια εκθέσεων, ενώ κείμενά της έχουν δημοσιευτεί σε συλλογικούς τόμους και σε καταλόγους εκθέσεων.

 

Τετάρτη 21/10, 19.00
ΦΑΡΟΣ

Ελεύθερη είσοδος με ηλεκτρονική προεγγραφή
Οι προεγγραφές ανοίγουν την Παρασκευή 16/10 στις 09.00.

Θα υπάρχει ταυτόχρονη διερμηνεία στην Ελληνική Νοηματική Γλώσσα.

Τα Μέλη του ΚΠΙΣΝ απολαμβάνουν αποκλειστικές θέσεις.

 

Η χρήση μάσκας είναι υποχρεωτική καθ'όλη τη διάρκεια της διάλεξης.

Ενημερωθείτε αναλυτικά για τα μέτρα αφαλείας για την προστασία των επισκεπτών και των εργαζομένων εδώ.

Μας επιτρέπετε να αποθηκεύουμε στον φυλλομετρητή σας τα λεγόμενα cookies; Με αυτόν τον τρόπο θα καταγράφονται από εμάς και τρίτες συνεργαζόμενες εταιρείες (Google, Facebook κτλ) στοιχεία επισκεψιμότητας για στατιστικούς αλλά και διαφημιστικούς λόγους. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την χρήση cookies από την ιστοσελίδα μας εδώ.
Ναι, επιτρέπω Όχι, δεν επιτρέπω