ΑΩ
μια παράσταση μανιφέστο,
βασισμένη στον «Ακατανόμαστο» του Σάμιουελ Μπέκετ
Θέατρο Οδού Κυκλάδων - Λευτέρης Βογιατζής
Κυκλάδων 11 & Κεφαλληνίας, Κυψέλη
Τηλ: 210 8217877
Τώρα ποιος; Τώρα που; Τώρα πότε; Ένας άνθρωπος ξυπνάει και ανακαλύπτει τα πράγματα από την αρχή, μη νιώθοντας τίποτα, μη μπορώντας τίποτα, μη θέλοντας τίποτα. Μια αδύναμη κραυγή και ο λόγος αρχίζει να ρέει. Ψάχνοντας πάντα, μην ψάχνοντας πια, ψάχνοντας τι ψάχνει. Λέξεις μέσα σε λέξεις, σιωπή μες τη σιωπή. Για πάντα εκεί. Από πάντα εκεί. Αντιμέτωπος με ολόκληρη τη δημιουργία.
Ένας άνθρωπος ανοίγει τα μάτια του. Δεν ξέρει που βρίσκεται. Δεν ξέρει ποιος είναι. O μόνος άνθρωπος στον κόσμο, ή ο μόνος απών από τον κόσμο. Φτιάχνει ενάρξεις. Ψάχνει να βρεί σε ποιά ιστορία ανήκει. Πλάθει το λόγο. Αυτοαναιρείται. Αλλοιώνει το χρόνο. Χαράζει την πορεία προς το τέλος. Χάνει το νήμα. Πιάνει άλλο. Συνεχίζει μιλώντας πάντα μέσα στη δίψα του. Καθώς το πνεύμα συλλέγει θραύσματα, το σώμα αποσυντίθεται. Για πάντα εκεί. Από πάντα εκεί. Δεν μπορεί να συνεχίσει. Θα συνεχίσει.
Μια παράσταση βασισμένη πάνω στο κείμενο του Σάμιουελ Μπέκετ «Ο Ακατονόμαστος».
Ο Samuel Beckett γεννήθηκε στην Ιρλανδία στις 13 Απριλίου 1906. Ασχολήθηκε με τη συγγραφή λογοτεχνικών και θεατρικών κειμένων, στην Αγγλική και τη Γαλλική γλώσσα, καθώς επίσης και με τη σκηνοθεσία θεατρικών έργων. Πέθανε στις 22 Δεκεμβρίου 1989 στο Παρίσι, όπου έζησε και το μεγαλύτερο μέρος της ζωής του.
Το 1969 ο Σάμουελ Μπέκετ βραβεύτηκε με Νόμπελ λογοτεχνίας λόγω της ιδιότυπης γραφής του, η οποία μέσα από τις νέες λογοτεχνικές και θεατρικές φόρμες συζητά το κατά ποσό η ένδεια του σύγχρονου ανθρώπου μπορεί να οδηγήσει στην ανύψωση του.
Ο «Ακατονόμαστος» γράφτηκε το 1953. Το κείμενο αυτό αποτελεί το τελευταίο μέρος της «Τριλογίας» του Beckett, στην οποία εμπεριέχονται και τα μυθοπλαστικά έργα «Μολλόυ» και «Ο Θάνατος του Μαλόν». Ο Ακατονόμαστος είναι ένα μείγμα από αναμνήσεις και υπαρξιακούς συλλογισμούς. Ένας ανώνυμος πρωταγωνιστής, ανίκανος να κινηθεί μέσα στην απουσία χώρου και χρόνου. Ο λόγος του όχι ως μέσο έκφρασης ολοκληρωμένων σκέψεων, αλλά ως μια διαδικασία συνεχούς παραγωγής ήχων και συνειρμών. Ο λόγος ως αυθύπαρκτη οντότητα σπάει τη σιωπή, για να πει δυο λόγια γι’ αυτήν πριν ξαναγυρίσει μέσα της. Ο ίδιος ο Μπέκετ χαρακτήριζε τον εαυτό του υπεύθυνο για τους βασικούς ήχους και τίποτα άλλο. Οι χαρακτήρες του πλασμένοι εξολοκλήρου από τη γλώσσα που μιλάνε, αντιπαραβάλλονται όχι με το πεπρωμένο και με τη μοίρα αλλά με τα μικρά πράγματα που συνθέτουν την καθημερινή επιμονή. Η γλώσσα γίνεται αντικείμενο μελέτης πάνω στη σκηνή.
«Θα δημιουργηθεί μια καινούρια έκφραση στην τέχνη που θα δεχθεί το χάος. Έργο του καλλιτέχνη σήμερα είναι να βρει μια καινούργια έκφραση που να συνθέτει τα συντρίμμια.»
Samuel Beckett
Σύλληψη - Σκηνοθεσία - Ερμηνεία: Αργύρης Πανταζάρας
Δραματουργία: Γιωργίνα Γερμανού & Ελίνα Μαντίδη
Σκηνογραφία: Λουκία Χουλιάρα
Σκηνική Προετοιμασία Ηθοποιού (Τεχνική Alexander): Βίκυ Παναγιωτάκη
Σχεδιασμός Φωτισμού: Γιώργος Καρβέλας
Ηχητική Σύνθεση: Δημήτρης Καμαρωτός
Βοηθός Σκηνοθέτη: Ελίνα Μαντίδη
Φωτογραφίες: Νίκος Πανταζάρας
Πρεμιέρα 15 Δεκεμβρίου