ORFEAS 2020 | ΦΥΤΑ

×

Δεν βρέθηκαν διαθέσιμες παραστάσεις για αυτήν την εκδήλωση

  • Η σελίδα που βλέπετε, πιθανόν αφορά παρελθούσα ημερομηνία.
  • Παρακαλούμε, ελέγξτε τις πληροφορίες που αναγράφονται παραπάνω
  • Για να εντοπίσετε την εκδήλωση που αναζητάτε, κάντε κλικ στο ειδικό εικονίδιο αναζήτησης παραστάσεων στην κορυφή της σελίδας

ΠΑΡΟΥΣΙΑΣΗ

Εναλλακτική Σκηνή
Όπερα

ORFEAS 2020

ΦΥΤΑ
Όπερα σε παράφραση
  • 14, 15, 21, 22, 28, 29 Μαρ 2020

Πρώτη παρουσίαση / Παραγγελία της Εναλλακτικής Σκηνής της ΕΛΣ

Βασισμένο στην όπερα Ορφέας του Κλάουντιο Μοντεβέρντι

Εναλλακτική Σκηνή Εθνικής Λυρικής Σκηνής
Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος

Ώρα έναρξης: 20.30 (Κυριακή: 19.00|   

Η πρώτη ελληνική queer όπερα έρχεται στην Εναλλακτική Σκηνή της Εθνικής Λυρικής Σκηνής στο Κέντρο Πολιτισμού Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος. Πρόκειται για μια ριζική διασκευή της εμβληματικής μπαρόκ όπερας Ορφέας του Κλάουντιο Μοντεβέρντι από το ντουέτο εννοιολογικής τέχνης ΦΥΤΑ, το πολυσχιδές έργο του οποίου περιλαμβάνει, μεταξύ άλλων, διοργάνωση και επιμέλεια εκθέσεων, περφόρμανς και διαδραστικά δρώμενα.

Η όπερα σε παράφραση ORFEAS 2020, μια ανατρεπτική ανακατασκευή για το παρελθόν και το μέλλον των πολιτικών της ταυτότητας, θα παρουσιαστεί για έξι παραστάσεις, στις 14, 15, 21, 22, 28 και 29 Μαρτίου 2020.

Η παράσταση υλοποιείται με τη στήριξη της δωρεάς του Ιδρύματος Σταύρος Νιάρχος (ΙΣΝ) προς την Εναλλακτική Σκηνή.

Η διασκευή της όπερας Ορφέας από τα ΦΥΤΑ ακολουθεί δο?ικά αφηγη?ατικά στοιχεία του αυθεντικού κει?ένου, αλλά τοποθετεί τη δράση στο κοντινό ?έλλον ?ιας χώρας σαν την Ελλάδα, ανοίγοντας θέ?ατα όπως οι ριζοσπαστικές πολιτικές και η έννοια της «επανάστασης» στον ύστερο καπιταλισ?ό, η σχέση «ανατολής» και «δύσης», οι ?ύθοι του ελληνισ?ού, καθώς και οι τρόποι που νεοσυντηρητικές πολιτικές ?πορούν να οικειοποιηθούν δικαιω?ατικούς λόγους των ΛΟΑΤΚΙ κοινοτήτων.

Ο Ορφέας αποτελεί μια από τις πρώτες όπερες στην ιστορία του είδους και αυτό τον καθιστά ένα έργο εξαιρετικά ευέλικτο στις διασκευές, καθώς γράφτηκε πριν παγιωθούν οι σκηνικές συ?βάσεις της όπερας. Από αυτή την άποψη, είναι ένα έργο κατάλληλο να «κουηροποιηθεί» υπερβαίνοντας τις αισθητικές και τους επικοινωνιακούς κώδικες ?ιας άλλης εποχής. Στην ανακατασκευή του έργου ORFEAS 2020 από τα ΦΥΤΑ, ο ?παρόκ ήχος ενώνεται ?ε ρετρο-φουτουριστικά συνθεσάιζερ των '80s, η οπερατική εκφορά του λόγου ?ε την αυτοαναφορική και ?εταδρα?ατική προσέγγιση της περφόρ?ανς αρτ, ο ζωντανός θεατρικός χώρος ?ε ένα ποστ-ίντερνετ πολυ?εσικό ψηφιακό πλέγ?α και οι πληθωρικές οπτασίες των θεϊκών χαρακτήρων του ?ύθου ?ε τις σύγχρονες θεότητες της queer DIY πανκ ?όδας.

Για την queer εκδοχή του Ορφέα, τα ΦΥΤΑ σημειώνουν: «Το έργο παρουσιάζεται σε ?ια κρίσι?η στιγ?ή της ελληνικής και ευρωπαϊκής ιστορίας, εν ?έσω συζητήσεων γύρω από τον (υποτιθέ?ενο) πόλε?ο των πολιτισ?ών και ?ιας γενικότερης επιστροφής σε νεο-αντιδραστικά αφηγή?ατα και πολιτικές. Έναυσ?α για το γράψι?ο της παράστασης αποτέλεσε η κανιβαλιστική οχλαγωγία που ακολούθησε τη δολοφονία του ακτιβιστή και drag queen Ζακ Κωστόπουλου / Zackie Oh. Τι ακριβώς ?άθα?ε για την ελληνική κοινωνία εκείνη την περίοδο και τι επιφυλάσσει το ?έλλον τόσο για την Ελλάδα όσο και για την Ευρώπη σε σχέση ?ε τα ανθρώπινα δικαιώ?ατα; Πόσο δεδο?ένα θα είναι τα κεκτη?ένα των πολιτικών αγώνων του 20ού αιώνα;».

Τη μουσική σύνθεση υπογράφουν η Αντριάνα Μίνου, ο Αλέξανδρος Δρόσος και ο Φιλ Ιερόπουλος, τη μεταγραφή ο Αλέξανδρος Δρόσος και ο Ιάσων Μαρμαράς και το λιμπρέτο η Αντριάνα Μίνου και ο Φοίβος Δούσος.

Η μουσική διεύθυνση ανήκει στον Ιάσωνα Μαρμαρά, ενώ η σκηνοθεσία είναι του Φιλ Ιερόπουλου.

Συμμετέχει ένα καστ ανερχόμενων μονωδών, οι Γεώργιος Ιατρού, Λητώ Μεσσήνη, Διαμάντη Κριτσωτάκη, Νίκος Ζιάζιαρης, Σταμάτης Πακάκης, Γιώργος Ρούπας και Αντώνης Σταμόπουλος.

Στον ρόλο της Λογικής το ολόγραμμα της Έλενας Ακρίτα.

Συμμετέχει εξαμελές μουσικό σύνολο.

Σκηνοθετικό σημείωμα

Σημείωμα συνθετικής ομάδας

Ο Ορφέας του Μοντεβέρντι έκανε πρεμιέρα το 1607. Είναι μια από τις πρώτες όπερες στην ιστορία της μουσικής και η παλιότερη όπερα που παίζεται ακόμα, με πολύ μεγάλη συχνότητα. Αποτελεί μια όπερα-σύμβολο καθώς πολλοί μουσικολόγοι τη θεωρούν ουσιαστικά το πρώτο ολοκληρωμένο και ώριμο δείγμα του μουσικού είδους της όπερας. Ωστόσο, ο Μοντεβέρντι δεν εφηύρε τα μουσικά στοιχεία από τα οποία αποτελείται ο Ορφέας και, όπως γράφει ο μαέστρος και μουσικολόγος Nikolaus Harnoncourt, ο Μοντεβέρντι «ανέμειξε το σύνολο των νεότερων και παλιότερων πιθανοτήτων φτιάχνοντας μια πραγματικά καινούρια ενότητα». Σε μια παραπλήσια τοποθέτηση, ο μουσικολόγος Robert Donington υποστηρίζει πως ο Ορφέας «δεν περιέχει κανένα μουσικό στοιχείο που να μη βασίζεται σε κάτι προγενέστερο, όμως φτάνει αυτήν την πρόσφατη φόρμα (της όπερας) στην απόλυτη ωριμότητα». Με άλλα λόγια, φαίνεται πως πολλοί θεωρητικοί της μουσικής βλέπουν τον Ορφέα του Μοντεβέρντι σαν ένα είδος μουσικού κολάζ παλιότερων στοιχείων που ενώνονται για να δημιουργήσουν μια νέα μουσική φόρμα του μέλλοντος, την όπερα. Κρατώντας λοιπόν αυτό το στοιχείο του Ορφέα του Μοντεβέρντι ως ένα μείγμα υφών, ήχων και μουσικών κόσμων, δουλέψαμε με παρόμοιο τρόπο για τη δημιουργία του σκορ του ORFEAS 2020, παραφράζοντας και ως ένα σημείο αποδομώντας το έργο κάτω από ένα σημερινό πρίσμα σε στοιχεία που αντικαταστήσαμε, τροποποιήσαμε ή μεταλλάξαμε με στόχο να δημιουργήσουμε μια ηχητικά «queer» εκδοχή του έργου. Μουσικά, ο Ορφέας του Μοντεβέρντι χωρίζεται σε δύο κόσμους, αυτόν των ζωντανών και τον Κάτω Κόσμο, με τον συνθέτη να ντύνει τον πρώτο με έγχορδα, φλογέρες, άρπα, τσέμπαλο και τον δεύτερο με επιβλητικά χάλκινα. Το μουσικό σύμπαν του ORFEAS 2020 χωρίζεται κι αυτό στον κόσμο των ζωντανών, του οποίου ο ήχος έχει μείνει ως επί το πλείστον μπαρόκ (με κάποιες ποπ στιγμές), και το Μουσείο Μεταφυσικής Ιστορίας, με εντελώς άλλη διάθεση? ηλεκτρονικοί ήχοι, amplified φωνές και όργανα των οποίων ο ανατριχιαστικός χαρακτήρας υπογραμμίζεται από ένα σκοτεινό drone. Το ύφος της Δ' Πράξης, όπου ο Κάτω Κόσμος φτάνει στο γκροτέσκο απόγειό του, φτιάχνεται από έναν συνδυασμό οπερατικού εξπρεσιονισμού και τρας κολάζ ελληνικών «χιτς», δημιουργώντας μια ατμόσφαιρα οικεία εφιαλτική. Κάπου ανάμεσα σε αυτούς τους δύο κόσμους, αλλά και διαφορετικός και από τους δυο, κινείται ο ρετρο-φουτουριστικός ήχος του χαρακτήρα της Λογικής, του πιο άχρονου χαρακτήρα της όπεράς μας, που υπενθυμίζει τις χωροχρονικές (α)συνέχειες τόσο του αυθεντικού έργου όσο και της διασκευής μας. Η όπερα του Μοντεβέρντι, παρ' όλη την επιτυχία που είχε στην εποχή της, έμεινε ξεχασμένη από το 1650 περίπου μέχρι την αναβίωσή της στα τέλη του 19ου αιώνα, μέσα στο πλαίσιο της γενικότερης τάσης της αναβίωσης σημαντικών μουσικών έργων του παρελθόντος και της ανακάλυψης του «αυθεντικού» μπαρόκ ήχου ως ενός είδους πρωτοπορίας. Φαίνεται λοιπόν πως το παιχνίδι της μουσικής «αντιμεταχώρησης» μεταξύ παρελθόντος και μέλλοντος, που ήταν το κλειδί της δημιουργίας του Ορφέα, αποτέλεσε αργότερα με κάπως διαφορετικό τρόπο και τον λόγο της αναβίωσής του. Γι' αυτό και η επανεφεύρεση του παρελθόντος ως φαντασίωση από το μέλλον είναι μια ιδέα που τροφοδότησε σε μεγάλο βαθμό τη γενικότερη συνθετική ματιά μας πάνω στο έργο. Φιλοδοξούμε λοιπόν, ο ORFEAS 2020, μέσα από τον συγκερασμό παρελθόντος και μέλλοντος, να είναι μια όπερα για αυτό που είναι συνήθως το πιο εύκολο να μας διαφύγει? μια όπερα για το παρόν.

Αντριάνα Μίνου / Αλέξανδρος Δρόσος / Φιλ Ιερόπουλος

Σύνοψη

Σύνοψη του έργου O Ορφέας είναι ένας φιλόδοξος και επιτυχημένος ηγέτης. Ο πρώτος ανοιχτά γκέι πρωθυπουργός της Ελλάδας, χαίρει της αποδοχής του λαού (ή τουλάχιστον αυτό πιστεύει), μέχρι τη στιγμή που ένα απρόσμενο περιστατικό ανοίγει μια σειρά από ζητήματα που ο ίδιος θεωρούσε λυμένα. Αποφασισμένος να αλλάξει για πάντα τον τρόπο που γίνονται τα πράγματα στη χώρα, ο Ορφέας αποφασίζει να αναμετρηθεί με τα μεγάλα πνεύματα της ελληνικής ιστορίας.

Σε μια κατάβαση στο σκοτεινό εργαστήριο των εθνικών μύθων της ελληνικότητας, το Μουσείο Μεταφυσικής Ιστορίας, ο Ορφέας θα πρέπει να αποδείξει ότι ο ορθολογισμός του είναι ικανός να πείσει ακόμη και τις πλέον αντιδραστικές και χθόνιες δυνάμεις. Αρκεί όμως η ρητορική του δεινότητα και η λαοφιλία του για να καταφέρει μια ριζική αλλαγή του υπάρχοντος; Στο τέλος του ταξιδιού του ο Ορφέας θα έρθει αντιμέτωπος με τις δικές του αντιφάσεις και με τα όρια των δυνατοτήτων του.

ΔΙΑΣΚΕΥΗ, ΣΥΛΛΗΨΗ
ΦΥΤΑ

ΜΟΥΣΙΚΗ ΣΥΝΘΕΣΗ
Αντριάνα Μίνου, Αλέξανδρος Δρόσος, Φιλ Ιερόπουλος

ΜΕΤΑΓΡΑΦΗ
Αλέξανδρος Δρόσος, Ιάσων Μαρμαράς

ΛΙΜΠΡΕΤΟ
Αντριάνα Μίνου, Φοίβος Δούσος

ΜΟΥΣΙΚΗ ΔΙΕΥΘΥΝΣΗ
Ιάσων Μαρμαράς

ΣΚΗΝΟΘΕΣΙΑ
Φιλ Ιερόπουλος

ΣΥΝΕΡΓΑΤΙΔΑ ΣΚΗΝΟΘΕΤΡΙΑ
Ανθή Κουγιά

ΣΚΗΝΙΚΑ
Μυρτώ Λάμπρου 

ΚΟΣΤΟΥΜΙΑ
Daglara

ΦΩΤΙΣΜΟΙ
Χρήστος Τζιόγκας 

ΣΥΝΕΡΓΑΤΗΣ ΦΩΤΙΣΜΟΥ
Στέβη Κουτσοθανάση

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΟΛΟΓΡΑΜΜΑΤΟΣ
'Aνταμ Ντόνεν

ΣΧΕΔΙΑΣΜΟΣ ΒΙΝΤΕΟ
Μαργαρίτα Αθανασίου

VIDEO MAPPING
Μιχάλης Κλουκίνας 

EΝΟΡΧΗΣΤΡΩΣΗ ΠΡΩΤΟΤΥΠΗΣ ΜΟΥΣΙΚΗΣ, ΜΟΥΣΙΚΗ ΠΡΟΕΤΟΙΜΑΣΙΑ 
Πάνος Ηλιόπουλος

ΚΙΝΗΣΙΟΛΟΓΙΑ ΣΚΗΝΗΣ ΦΑΝΤΑΣΜΑΤΩΝ 
Νίκος Mochi Γεωργίου

Πρωταγωνιστές Παράστασης

Ορφέας
Γεώργιος Ιατρού

Σίλβιο, Το Όχι 
Διαμάντη Κριτσωτάκη

Πρώην Εξωκοινοβουλευτικό, Ελλάδα 
Λητώ Μεσσήνη

Σύμβουλος Πρωθυπουργού, Χορός των Φαντασμάτων 
Νίκος Ζιάζιαρης,

Γκέι Δημοσιογράφος, Χορός των Φαντασμάτων 
Σταμάτης Πακάκης

Ποιητής
Γιώργος Ρούπας

Γιούρι
Αντώνης Σταμόπουλος

Κουήρ Συνέλευση, Χορός των Φαντασμάτων 
Smaragda, Νίκος Mochi Γεωργίου, Μαρίζα Τσάρη

Κουήρ Πλήθος, Αγανακτισμένοι
Kangela Tromokratisch, ActiVista, Στέλλα Αγγελίδου 

 

Στον ρόλο της Λογικής το ολόγραμμα της Έλενας Ακρίτα

 

ΜΠΑΡΟΚ ΒΙΟΛΙ
Τζούλια Σουόμπ, Νάταλι Καρντούτσι

ΒΙΟΛΑ ΝΤΑ ΓΚΑΜΠΑ
'Aννα Ντανιλέφσκαγια, Αθανασία Τέλιου

ΒΙΟΛΟΝΕ
Πήτερ Φερρέττι

ΣΥΝΘΕΣΑΙΖΕΡ
Κώστας Τσιώλης

ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ

ΕΘΝΙΚΗ ΛΥΡΙΚΗ ΣΚΗΝΗ

Εκδοτήριο ΕΛΣ
Κέντρο Πολιτισμού
Ίδρυμα Σταύρος Νιάρχος
Καθημερινά: 9.00-21.00

Τηλεφωνικές αγορές
Τηλ. Κέντρο: 2130885700
Με χρέωση κάρτας (Visa και MasterCard)

Online παραγγελίες
Οι αγορές εισιτηρίων online πραγματοποιούνται μέσω της ιστοσελίδας της Ticket Services. Η χρέωση των πιστωτικών καρτών (Visa και MasterCard) γίνεται στο ασφαλές περιβάλλον (SSL encryption) της Ticket Services.

Δίκτυο προπώλησης
Προπώληση εισιτηρίων
Ticket Services: Πανεπιστημίου 39
καταστήματα PUBLIC

Παραλαβή προπληρωμένων εισιτηρίων
Τα εισιτήρια που αγοράζονται τηλεφωνικά και online παραλαμβάνονται την ημέρα της εκδήλωσης στο ταμείο με μια ταυτότητα ή με την κάρτα που χρησιμοποιήθηκε.

Η παραλαβή των εισιτηρίων μπορεί να γίνει και νωρίτερα από την ημέρα της παράστασης στα ταμεία της ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ.

Εκτύπωση ηλεκτρονικού εισιτηρίου
Εισιτήρια που αγοράζονται ηλεκτρονικά, μπορούν να παραληφθούν σε μορφή PDF και να εκτυπωθούν

Επιστροφές/Ακυρώσεις εισιτηρίων δεν γίνονται δεκτές.

Παιδικά εισιτήρια
Για την συγκεκριμένη παραγωγή η είσοδος επιτρέπεται σε άτομα άνω των 17 ετών

Φοιτητικά εισιτήρια
Για την χρήση εισιτηρίου με φοιτητική έκπτωση όπου προβλέπεται, είναι απαραίτητη η επίδειξη του απαραίτητου δικαιολογητικού (φοιτητικό πάσο) και κατά την αγορά στα φυσικά σημεία προπώλησης, και κατά την προσέλευση στην αίθουσα την ημέρα της παράστασης.

Για πληροφορίες σχετικά με τις εκπτωτικές κατηγορίες εισιτηρίων και την διαθεσιμότητά τους, παρακαλούμε επικοινωνήστε με το τηλ. κέντρο στο 2130885700

Πληροφορίες πρόσβασης
Πώς θα φτάσετε στην ΕΛΣ στο ΚΠΙΣΝ:
https://www.nationalopera.gr/prosbasi
ΕΙΣΙΤΗΡΙΑ
Μας επιτρέπετε να αποθηκεύουμε στον φυλλομετρητή σας τα λεγόμενα cookies; Με αυτόν τον τρόπο θα καταγράφονται από εμάς και τρίτες συνεργαζόμενες εταιρείες (Google, Facebook κτλ) στοιχεία επισκεψιμότητας για στατιστικούς αλλά και διαφημιστικούς λόγους. Μπορείτε να διαβάσετε περισσότερα για την χρήση cookies από την ιστοσελίδα μας εδώ.
Ναι, επιτρέπω Όχι, δεν επιτρέπω
Πληροφορίες σχετικά με τις καιρικές συνθήκες
κάντε κλικ εδώ